Τρίτη 26 Μαΐου 2015

«Φ.Π.Α ΕΝΔΙΑΜΕΣΩΝ » Του Οικονομολόγου – Φοροτεχνικού κου Κολιού Ζώη , Αντιπρόεδρου του ΟΕΕ



Οικονομική Πρόταση  για την Αντιμετώπιση του ΦΠΑ των «ενδιάμεσων» ,  για το  Υπουργείο Οικονομικών
και την Γενική  Γραμματεία  Δημοσίων  Εσόδων

  • Θα ήθελα να  σας παρουσιάσω τεκμηριωμένα, μια άλλη λογική  και ένα άλλο στόχο , στην είσπραξη του ΦΠΑ.
  • Πρώτα όμως , πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους , τι είναι αυτός ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας στους «ενδιάμεσους» , τι εξυπηρέτησε στο Παρελθόν και εάν είναι ακόμη σήμερα , κάτι χρήσιμο για το κάθε κράτος.
  • Λαμβάνοντας φυσικά υπό όψιν μας και την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία , η οποία όμως μπορεί και αυτή να βελτιωθεί στις νέες συνθήκες.

  • Το ΦΠΑ εντάχθηκε στη ζωή μας το 1987 , αντικαθιστώντας τον Φόρο Κύκλου Εργασιών. Αφορά έναν Φόρο , του οποίο το σκεπτικό ήταν και παραμένει , ΝΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΙ ΤΟΝ ΤΕΛΙΚΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ . Όλοι οι άλλοι , από τη δημιουργία της εμπορικής κίνησης , μέχρι το προϊόν ή το εμπόρευμα να πάει στον τελικό καταναλωτή είναι οι «Ενδιάμεσοι» παραλήπτες, με την υποχρέωση , να το εισπράξουν και να το αποδώσουν στο Κράτος.  
  • Για το λόγο αυτό , ονομάζεται και «παρακρατούμενος φόρος» , δηλαδή φόρος (χρήματα) του Κράτους , που απλώς κάποιος τα διαχειρίζεται , έως να έρθει η ώρα να τα αποδώσει στο Κράτος.
  • Η μη απόδοση δε αυτή , ισοδυναμεί με κλοπή των χρημάτων από το Κράτος και τιμωρείται με βαριές ποινές ως κακούργημα . 
Ας δούμε τρεις χαρακτηριστικές περιπτώσεις συναλλαγών με ΦΠΑ :

  • 1η Περίπτωση: ΕΡΓΟΛΑΒΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΕΡΓΟΥ
    Το Κράτος έχει δημοπρατήσει ένα έργο 100 μον.+ ΦΠΑ 23%(23 μ) = 123 μον .
    Το έργο έχει αναλάβει η εταιρεία Α . Η εταιρεία Α συνεργάζεται με υπεργολάβους Β, Γ, Δ . Οι υπεργολάβοι με άλλους Ε,Ζ κλπ . Ο εργολάβος Α ζητάει τιμολόγια από τους Β,Γ,Δ και αυτοί με τη σειρά τους από τους Ε,Ζ, κλπ . Έχει λάβει τιμολόγια 80 μον. + ΦΠΑ 23%(18,4 μ) = 98,4 μον. Έστω ότι το Κράτος , του πληρώνει όλο το Τιμολόγιο 123 μον . Αυτός έστω ότι πληρώνει όλους τους υπεργολάβους 98,4 μον.

    Τι θα έχουμε ως αποτέλεσμα :
    Ο εργολάβος , να επιστρέψει στο Κράτος με την περιοδική δήλωση ΦΠΑ το ποσό του ΦΠΑ που είναι : 23 μ (από το έσοδο) – 18,4 μ (από το έξοδο) = 4,6 μονάδες . Και θα περιμένει ομοίως , από τους υπεργολάβους Ε,Ζ, να κάνουν τα ίδια , για να πάρει ένα κομμάτι ΦΠΑ και θα περιμένει από τους τρίτους , να πάρει το υπόλοιπο
  • 2η Περίπτωση : Παραγωγός (με βιβλία Εσ-Εξ)  ή Βιοτέχνης κλπ

    Παραγωγός ή Βιοτέχνης , Α,  παράγει το προϊόν χ . Για να το παράγει , έχει εφοδιαστεί με ά ύλες και έχει δεχθεί υπηρεσίες . Πουλάει το προϊόν χ σε  κάποιον έμπορο Β και με τη σειρά του αυτός το πουλάει σε τρίτους και τελικά φτάνει στον τελικό καταναλωτή Ω ο οποίος και πληρώνει το ΦΠΑ. Η πιθανή διαδρομή είναι:

          
    Α --- Β =Προϊόν 50 μ +ΦΠΑ 23% (11,5 μ ) = 61,5 μ
          
    Β --- Γ  = Προιόν 60 μ + ΦΠΑ 23% (13,8 μ) = 73,8 μ
          
    Γ --- Δ  = Προιόν 70 μ + ΦΠΑ 23% (16,1 μ) = 86,1 μ
           
    ===============================================
          
    Ψ --- Ω (τ.κ.) Προιόν 100 μ + ΦΠΑ 23% ( 23 μ) = 123 μ

    Τι έχει γίνει λοιπόν .
    Το Κράτος , θα πάρει από όλους , ανά στάδιο πώλησης , ένα μικρό κομμάτι ΦΠΑ , αυτό που αναλογεί ανά περίπτωση . ΦΠΑ που όμως θα το πληρώσει ο Ω , ο τελικός καταναλωτής και όλοι οι άλλοι θα το διαχειριστούν .
  • 3η Περίπτωση : Έμποροι ή Π. Υπηρεσιών
    Έμπορος Α , αγοράζει το εμπόρευμα χ . Το αγοράζει και το πουλάει σε εμπόρους Β,Γ,Δ και αυτοί με τη σειρά τους σε Ε, Ζ, κλπ και τελικά φτάνει στον τελικό καταναλωτή Ω ο οποίος και πληρώνει το ΦΠΑ. Η πιθανή διαδρομή είναι:
    Α --- Β =Αγορά Εμπ. 50 μ +ΦΠΑ 23% (11,5 μ ) = 61,5 μ – πωλ 60 μ ΦΠΑ 23%= 73,8μ
    Β --- Γ= Αγορά Εμπ 60 μ + ΦΠΑ 23% (13,8 μ) = 73,8 – πωλ  ( 70 μ + ΦΠΑ 23% (16,1 μ)
    = 86,1 μ  κλπ
    ===============================================
    Ψ --- Ω (τ.κ.) εμπόρευμα  100 μ + ΦΠΑ 23% ( 23 μ) = 123 μ κλπ κλπ

    Τι έχει γίνει λοιπόν.
    Το Κράτος , θα πάρει από όλους , ανά στάδιο πώλησης , ένα μικρό κομμάτι ΦΠΑ , αυτό που αναλογεί ανά περίπτωση . ΦΠΑ που όμως θα το πληρώσει ο Ω , ο τελικός καταναλωτής και όλοι οι άλλοι θα το διαχειριστούν .

    Ας δούμε όμως τι συμπεράσματα βγάζουμε από τις περιπτώσεις 1,2 και 3 που περιγράψαμε παραπάνω :
  • Γεννήθηκε το ΦΠΑ από την αρχική συναλλαγή
  • Αυτό ταξίδεψε , επισφαλώς , από την ημέρα που γεννήθηκε ως υποχρέωση , ως την ημέρα που τελικά θα (εάν)  επιστραφεί στο Κράτος . Και το ταξίδι αυτό που κάνει από χέρι σε χέρι , το εκμεταλλεύεται ή το επιβουλεύεται  ο κάθε καλόπιστος ή κακόπιστος συναλλασσόμενος. 
  • Στο ταξίδι αυτό που κάνει , ενσωματώνεται σε χρηματικές συναλλαγές , με μετρητά , Τράπεζες ή και επιταγές με τεράστια επισφάλεια είσπραξης .
  • Στο ταξίδι αυτό που κάνει , για να μάθει το Κράτος πόσο ΦΠΑ οφείλει ή πρέπει να αποδώσει ο κάθε συναλλασμένος , εξαρτάται αποκλειστικά από την αρετή και την ειλικρίνεια του κάθε συναλλασσόμενου , δηλαδή από την δήλωσή του  . Αλλιώς , το Κράτος , ποτέ δεν είναι σε θέση να ξέρει , τι ΦΠΑ δύναται να εισπράξει .
  • Σε ένα περιβάλλον μηδενικής ρευστότητας στην αγορά , το ΦΠΑ , είναι το πρώτο θύμα εκμετάλλευσης , ως το πιο κοντινό και ευκαιριακό έσοδο .

    Ακόμη :
  • Ένας ολόκληρος μηχανισμός , μη αξιόλογα στελεχωμένος , ερευνά για το μη αποδοθέν ΦΠΑ , που  από τύχη και μόνο μπορεί να τα ανακαλύψει . Αν δε κάποτε το ανακαλύψει , ξεκινούν μακροχρόνιες διαδικασίες , όπου πρώτα πρέπει να διαπιστωθεί , να εξακριβωθεί , να καταλογιστεί , να τελειώσουν οι προσφυγές και κάποια στιγμή ……να εισπραχθεί . Και θα απαιτηθεί πχ το 2020 να εισπραχθεί , από κάποιον που πιθανώς έκανε το αδίκημα το 2010 , το Κράτος το έλαβε γνώση το 2015 , όπου αυτός πιθανώς να μην είναι πλέον υπαρκτός κλπ κλπ
  • Πολλές φορές , η αδυναμία καταβολής ΦΠΑ , οδηγεί στη λήψη Πλαστών και Εικονικών Φορολογικών στοιχείων , με αποτέλεσμα , όταν αυτά ανακαλύπτονται , στους εκδότες και στους  λήπτες να επιβάλλονται εξαντλητικά πρόστιμα και ποινικές διώξεις , που οδηγούν στην βίαιη διακοπή της δραστηριότητάς τους .
  • Η μέχρι σήμερα τακτική , δεν εξυπηρετεί πουθενά πλέον , αν λάβουμε υπ΄ όψιν μας, ότι το ανείσπραχτο ΦΠΑ σήμερα , είναι περισσότερο από 50 δισ ευρώ και αυτό είναι το βεβαιωμένο . Ένα ποσό ακόμη, πάνω από 100 δις ευρώ , βρίσκεται στα νοθευμένα βιβλία των εταιρειών , με πιθανότητα ούτε 5% να ανακαλυφθεί ποτέ από τον Κρατικό Ελεγκτικό Μηχανισμό , όσες προσπάθειες φιλότιμες και εάν καταβάλει . 30χρόνια μετά την εφαρμογή του , οι συνθήκες της αγοράς έχουν αλλάξει κατά πολύ , η τεχνολογία μας δίνει την δυνατότητα να μπορούμε με Ηλεκτρονικό τρόπο να παρακολουθούμε την αγορά και ο ΦΠΑ πλέον είναι τρόπος «αθέμιτου ανταγωνισμού» μεταξύ των τίμιων και των ανέντιμων συναλλασσομένων , που δεν εξυπηρετεί το σκοπό του.

  • Όλα τα παραπάνω ,μήπως πρέπει να μας  οδηγήσουν  στην παρακάτω απόφαση :
  • «Οριστική απαλλαγή του ΦΠΑ , από κάθε αιτία , στους ΕΝΔΙΑΜΕΣΟΥΣ συναλλασσόμενους και είσπραξη ΜΟΝΟ από τον τελικό συναλλασσόμενο , που πωλεί στον ιδιώτη καταναλωτή . Φυσικά , απαραίτητο στοιχείο , η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση»
Τι θα πετύχουμε με το παραπάνω :
  • Πρώτα , θα εξαφανιστούν ΑΜΕΣΩΣ από την αγορά , τα πλαστά-εικονικά τιμολόγια , γιατί δεν θα έχουν λόγο ύπαρξης .
  • Θα τιμολογούνται τα εμπορεύματα στην πραγματική τους αξία και σε όλο το εύρος της συναλλαγής.
  • Ο Ελεγκτικός Μηχανισμός του Κράτους , θα απεγκλωβιστεί και θα  επαρκεί άνετα και με το υπάρχον προσωπικό , ώστε να ασχολείται με τον μικρό και εφικτό στόχο του ελέγχου που θα είναι ο συναλλασσόμενος λιανικών πωλήσεων .
  • Θα σταματήσει ο «αθέμιτος ανταγωνισμός» μεταξύ των επιχειρήσεων , που τελικά οδηγεί και τους έντιμους στο δρόμο της μη τιμολόγησης .
  • Θα αυξηθεί σημαντικά ο φόρος εισοδήματος όλων των «ενδιάμεσων συναλλασσομένων»  .
  • Θα επιθυμούσα , η παραπάνω πρόταση να αξιολογηθεί από εσάς , να παρουσιαστεί και στην Κεντρική Διοίκηση , να εμπλουτιστεί και με άλλα θέματα και γνώμες από τους συναδέλφους , ώστε αν εγκριθεί , να πάει ως ολοκληρωμένη πρόταση από το ΟΕΕ στα αρμόδια Υπουργεία.
Ευχαριστώ
ΚΟΛΙΟΣ  ΖΩΗΣ
Β Αντιπρόεδρος του ΟΕΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου