Οικονομική Πρόταση για την Αντιμετώπιση του ΦΠΑ των «ενδιάμεσων» , για το Υπουργείο Οικονομικών
και την Γενική Γραμματεία
Δημοσίων Εσόδων
- Θα
ήθελα να σας παρουσιάσω τεκμηριωμένα,
μια άλλη λογική και ένα άλλο στόχο ,
στην είσπραξη του ΦΠΑ.
- Πρώτα
όμως , πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους , τι είναι αυτός ο Φόρος
Προστιθέμενης Αξίας στους «ενδιάμεσους» , τι εξυπηρέτησε στο Παρελθόν και εάν
είναι ακόμη σήμερα , κάτι χρήσιμο για το κάθε κράτος.
- Λαμβάνοντας
φυσικά υπό όψιν μας και την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία , η οποία όμως μπορεί και αυτή
να βελτιωθεί στις νέες συνθήκες.
- Το
ΦΠΑ εντάχθηκε στη ζωή μας το 1987 , αντικαθιστώντας τον Φόρο Κύκλου Εργασιών.
Αφορά έναν Φόρο , του οποίο το σκεπτικό ήταν και παραμένει , ΝΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΙ ΤΟΝ
ΤΕΛΙΚΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ . Όλοι οι άλλοι , από τη δημιουργία της εμπορικής κίνησης ,
μέχρι το προϊόν ή το εμπόρευμα να πάει στον τελικό καταναλωτή είναι οι
«Ενδιάμεσοι» παραλήπτες, με την υποχρέωση , να το εισπράξουν και να το
αποδώσουν στο Κράτος.
- Για
το λόγο αυτό , ονομάζεται και «παρακρατούμενος φόρος» , δηλαδή φόρος (χρήματα)
του Κράτους , που απλώς κάποιος τα διαχειρίζεται , έως να έρθει η ώρα να τα
αποδώσει στο Κράτος.
- Η μη απόδοση δε αυτή , ισοδυναμεί με κλοπή των χρημάτων από το Κράτος και τιμωρείται με βαριές ποινές ως κακούργημα .
- 1η Περίπτωση: ΕΡΓΟΛΑΒΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΕΡΓΟΥ
Το Κράτος έχει δημοπρατήσει ένα έργο 100 μον.+ ΦΠΑ 23%(23 μ) = 123 μον .
Το έργο έχει αναλάβει η εταιρεία Α . Η εταιρεία Α συνεργάζεται με υπεργολάβους Β, Γ, Δ . Οι υπεργολάβοι με άλλους Ε,Ζ κλπ . Ο εργολάβος Α ζητάει τιμολόγια από τους Β,Γ,Δ και αυτοί με τη σειρά τους από τους Ε,Ζ, κλπ . Έχει λάβει τιμολόγια 80 μον. + ΦΠΑ 23%(18,4 μ) = 98,4 μον. Έστω ότι το Κράτος , του πληρώνει όλο το Τιμολόγιο 123 μον . Αυτός έστω ότι πληρώνει όλους τους υπεργολάβους 98,4 μον.
Τι θα έχουμε ως αποτέλεσμα :
Ο εργολάβος , να επιστρέψει στο Κράτος με την περιοδική δήλωση ΦΠΑ το ποσό του ΦΠΑ που είναι : 23 μ (από το έσοδο) – 18,4 μ (από το έξοδο) = 4,6 μονάδες . Και θα περιμένει ομοίως , από τους υπεργολάβους Ε,Ζ, να κάνουν τα ίδια , για να πάρει ένα κομμάτι ΦΠΑ και θα περιμένει από τους τρίτους , να πάρει το υπόλοιπο
- 2η
Περίπτωση : Παραγωγός (με βιβλία Εσ-Εξ)
ή Βιοτέχνης κλπ
Παραγωγός ή Βιοτέχνης , Α, παράγει το προϊόν χ . Για να το παράγει , έχει εφοδιαστεί με ά ύλες και έχει δεχθεί υπηρεσίες . Πουλάει το προϊόν χ σε κάποιον έμπορο Β και με τη σειρά του αυτός το πουλάει σε τρίτους και τελικά φτάνει στον τελικό καταναλωτή Ω ο οποίος και πληρώνει το ΦΠΑ. Η πιθανή διαδρομή είναι:
Α --- Β =Προϊόν 50 μ +ΦΠΑ 23% (11,5 μ ) = 61,5 μ
Β --- Γ = Προιόν 60 μ + ΦΠΑ 23% (13,8 μ) = 73,8 μ
Γ --- Δ = Προιόν 70 μ + ΦΠΑ 23% (16,1 μ) = 86,1 μ
===============================================
Ψ --- Ω (τ.κ.) Προιόν 100 μ + ΦΠΑ 23% ( 23 μ) = 123 μ
Τι έχει γίνει λοιπόν .
Το Κράτος , θα πάρει από όλους , ανά στάδιο πώλησης , ένα μικρό κομμάτι ΦΠΑ , αυτό που αναλογεί ανά περίπτωση . ΦΠΑ που όμως θα το πληρώσει ο Ω , ο τελικός καταναλωτής και όλοι οι άλλοι θα το διαχειριστούν .
- 3η
Περίπτωση : Έμποροι ή Π. Υπηρεσιών
Έμπορος Α , αγοράζει το εμπόρευμα χ . Το αγοράζει και το πουλάει σε εμπόρους Β,Γ,Δ και αυτοί με τη σειρά τους σε Ε, Ζ, κλπ και τελικά φτάνει στον τελικό καταναλωτή Ω ο οποίος και πληρώνει το ΦΠΑ. Η πιθανή διαδρομή είναι:
Α --- Β =Αγορά Εμπ. 50 μ +ΦΠΑ 23% (11,5 μ ) = 61,5 μ – πωλ 60 μ ΦΠΑ 23%= 73,8μ
Β --- Γ= Αγορά Εμπ 60 μ + ΦΠΑ 23% (13,8 μ) = 73,8 – πωλ ( 70 μ + ΦΠΑ 23% (16,1 μ)
= 86,1 μ κλπ
===============================================
Ψ --- Ω (τ.κ.) εμπόρευμα 100 μ + ΦΠΑ 23% ( 23 μ) = 123 μ κλπ κλπ
Τι έχει γίνει λοιπόν.
Το Κράτος , θα πάρει από όλους , ανά στάδιο πώλησης , ένα μικρό κομμάτι ΦΠΑ , αυτό που αναλογεί ανά περίπτωση . ΦΠΑ που όμως θα το πληρώσει ο Ω , ο τελικός καταναλωτής και όλοι οι άλλοι θα το διαχειριστούν .
Ας δούμε όμως τι συμπεράσματα βγάζουμε από τις περιπτώσεις 1,2 και 3 που περιγράψαμε παραπάνω :
- Γεννήθηκε
το ΦΠΑ από την αρχική συναλλαγή
- Αυτό
ταξίδεψε , επισφαλώς , από την ημέρα που γεννήθηκε ως υποχρέωση , ως την ημέρα
που τελικά θα (εάν) επιστραφεί στο
Κράτος . Και το ταξίδι αυτό που κάνει από χέρι σε χέρι , το εκμεταλλεύεται ή το
επιβουλεύεται ο κάθε καλόπιστος ή
κακόπιστος συναλλασσόμενος.
- Στο
ταξίδι αυτό που κάνει , ενσωματώνεται σε χρηματικές συναλλαγές , με μετρητά ,
Τράπεζες ή και επιταγές με τεράστια επισφάλεια είσπραξης .
- Στο
ταξίδι αυτό που κάνει , για να μάθει το Κράτος πόσο ΦΠΑ οφείλει ή πρέπει να
αποδώσει ο κάθε συναλλασμένος , εξαρτάται αποκλειστικά από την αρετή και την
ειλικρίνεια του κάθε συναλλασσόμενου , δηλαδή από την δήλωσή του . Αλλιώς , το Κράτος , ποτέ δεν είναι σε θέση
να ξέρει , τι ΦΠΑ δύναται να εισπράξει .
- Σε
ένα περιβάλλον μηδενικής ρευστότητας στην αγορά , το ΦΠΑ , είναι το πρώτο θύμα
εκμετάλλευσης , ως το πιο κοντινό και ευκαιριακό έσοδο .
Ακόμη : - Ένας
ολόκληρος μηχανισμός , μη αξιόλογα στελεχωμένος , ερευνά για το μη αποδοθέν ΦΠΑ
, που από τύχη και μόνο μπορεί να τα
ανακαλύψει . Αν δε κάποτε το ανακαλύψει , ξεκινούν μακροχρόνιες διαδικασίες ,
όπου πρώτα πρέπει να διαπιστωθεί , να εξακριβωθεί , να καταλογιστεί , να
τελειώσουν οι προσφυγές και κάποια στιγμή ……να εισπραχθεί . Και θα απαιτηθεί πχ
το 2020 να εισπραχθεί , από κάποιον που πιθανώς έκανε το αδίκημα το 2010 , το
Κράτος το έλαβε γνώση το 2015 , όπου αυτός πιθανώς να μην είναι πλέον υπαρκτός
κλπ κλπ
- Πολλές φορές , η αδυναμία καταβολής ΦΠΑ ,
οδηγεί στη λήψη Πλαστών και Εικονικών Φορολογικών στοιχείων , με αποτέλεσμα ,
όταν αυτά ανακαλύπτονται , στους εκδότες και στους λήπτες να επιβάλλονται εξαντλητικά πρόστιμα
και ποινικές διώξεις , που οδηγούν στην βίαιη διακοπή της δραστηριότητάς τους .
- Η
μέχρι σήμερα τακτική , δεν εξυπηρετεί πουθενά πλέον , αν λάβουμε υπ΄ όψιν μας,
ότι το ανείσπραχτο ΦΠΑ σήμερα , είναι περισσότερο από 50 δισ ευρώ και αυτό
είναι το βεβαιωμένο . Ένα ποσό ακόμη, πάνω από 100 δις ευρώ , βρίσκεται
στα νοθευμένα βιβλία των εταιρειών , με πιθανότητα ούτε 5% να ανακαλυφθεί ποτέ
από τον Κρατικό Ελεγκτικό Μηχανισμό , όσες προσπάθειες φιλότιμες και εάν
καταβάλει . 30χρόνια μετά την εφαρμογή του , οι συνθήκες της αγοράς έχουν
αλλάξει κατά πολύ , η τεχνολογία μας δίνει την δυνατότητα να μπορούμε με
Ηλεκτρονικό τρόπο να παρακολουθούμε την αγορά και ο ΦΠΑ πλέον είναι τρόπος
«αθέμιτου ανταγωνισμού» μεταξύ των τίμιων και των ανέντιμων συναλλασσομένων ,
που δεν εξυπηρετεί το σκοπό του.
- Όλα
τα παραπάνω ,μήπως πρέπει να μας
οδηγήσουν στην παρακάτω απόφαση :
- «Οριστική απαλλαγή του ΦΠΑ , από κάθε αιτία , στους
ΕΝΔΙΑΜΕΣΟΥΣ συναλλασσόμενους και είσπραξη ΜΟΝΟ από τον τελικό συναλλασσόμενο ,
που πωλεί στον ιδιώτη καταναλωτή . Φυσικά , απαραίτητο στοιχείο , η Ηλεκτρονική
Τιμολόγηση»
- Πρώτα
, θα εξαφανιστούν ΑΜΕΣΩΣ από την αγορά , τα πλαστά-εικονικά τιμολόγια , γιατί
δεν θα έχουν λόγο ύπαρξης .
- Θα
τιμολογούνται τα εμπορεύματα στην πραγματική τους αξία και σε όλο το εύρος της
συναλλαγής.
- Ο
Ελεγκτικός Μηχανισμός του Κράτους , θα απεγκλωβιστεί και θα επαρκεί άνετα και με το υπάρχον προσωπικό ,
ώστε να ασχολείται με τον μικρό και εφικτό στόχο του ελέγχου που θα είναι ο
συναλλασσόμενος λιανικών πωλήσεων .
- Θα
σταματήσει ο «αθέμιτος ανταγωνισμός» μεταξύ των επιχειρήσεων , που τελικά
οδηγεί και τους έντιμους στο δρόμο της μη τιμολόγησης .
- Θα
αυξηθεί σημαντικά ο φόρος εισοδήματος όλων των «ενδιάμεσων
συναλλασσομένων» .
- Θα επιθυμούσα , η παραπάνω πρόταση να αξιολογηθεί από εσάς , να παρουσιαστεί και στην Κεντρική Διοίκηση , να εμπλουτιστεί και με άλλα θέματα και γνώμες από τους συναδέλφους , ώστε αν εγκριθεί , να πάει ως ολοκληρωμένη πρόταση από το ΟΕΕ στα αρμόδια Υπουργεία.
Ευχαριστώ
ΚΟΛΙΟΣ ΖΩΗΣ
Β Αντιπρόεδρος του ΟΕΕ
Β Αντιπρόεδρος του ΟΕΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου